ErhvervInspiration

Markedsføring – Det skal du fokusere på

Det er ingen hemmelighed at langt de fleste virksomheder har stor fokus på deres marketing. Der bliver brugt mange penge på at nå ud til potentielle kunder, da flere kunder som udgangspunkt er den bedste måde at vækste en forretning. Hvordan markedsføring håndteres, kan derfor have stor betydning for en virksomhed, og især i sådan en digitaliseret tid som vi lever i nutildags. Derfor kommer her en guide til de overordnede fokuspunkter for markedsføring og hvad du skal huske når du vil vækste din virksomhed.

Traditionel markedsføring

Før den digitale revolution, der var fysiske trykte medier samt tv/radioreklamer de ubetinget mest anvendte former for markedsføring. Grunden til at disse kanaler var hyppigt brugt til at markedsføring skyldtes at det var muligt at nå ud til rigtig mange potentielle kunder. Man kunne til en vis grad segmentere kunderne ved kun at benytte bestemte radio/tv-kanaler eller magasiner, for på den måde at indsnævre målgruppen til dem der brugte disse kanaler.

Derudover spillede reklameartikler også en stor rolle for branding af virksomheder. Det gør de stadig den dag i dag, og det kan stadig klart anbefales at bruge en del af marketingbudgettet på reklameartikler som f.eks. kuglepenne med logo.

En flot hjemmeside

I takt med at flere og flere kunder bruger nettet til at danne sig et overblik over deres muligheder når de shopper, så understreges vigtigheden af en flot hjemmeside. Det er med andre ord enhver virksomheds digitale butiksvindue, og det er vigtigt at den er up-to-date.

En flot hjemmeside viser kunderne at der her er tale om en seriøs virksomhed. Det er vigtigt at varegrupper og kategorier er logisk opbygget, så man ikke skal bruge for lang tid på at danne sig et overblik. Derfor er det også vigtigt med en velfungerende søgefunktion, for hvis kunderne ikke kan finde det de leder efter inden for kort tid, så vælger de typisk at handle hos en konkurrent.

kuglepenne med logo

Digital markedsføring

I forbindelse med den digitale revolution og internettets stigende popularitet, der blev der åbnet op for en helt ny måde at markedsføre produkter og services. Sociale medier og søgemaskiner gør det nu muligt at segmentere kunderne baseret på data, hvilket gør at virksomheder kan målrette kampagner mod helt bestemte kunder, der er mere tilbøjelige til at have interesse for det pågældende produkt/service.

Ud over at betale for digitale annoncer på f.eks. Facebook og Google, så findes der også andre aspekter der er værd at have in mente, når man taler om digital markedsføring. En af disse er Search Engine Optimization eller SEO i daglig tale. Her arbejdes der med at få en virksomheds hjemmeside til at rangere højere på f.eks. Google men også andre af de større søgemaskiner. Det er alment kendt, at hvis ikke man bliver fundet på f.eks. Google, så er der stor chance for at man ikke får det antal kunder man har håbet på.

Ved at fokusere på digital markedsføring er det altså muligt at specificere sine kampagner og i det hele taget være mere synlig på nettet. I og med at internethandel bliver mere og mere populært, så er det altså vigtigt at imødekomme dette ved at fokusere på online marketing.