ErhvervInspirationNyhederOplevelser

Retail marketing – det handler stadig om kunderne


Mange virksomheder skuer til sociale medier som den hellige gral, der skal redde deres virksomhed. Særligt i en tid hvor forbruget er nedsat på grund af diverse restriktioner afsøger mange nye måder at markedsføre deres virksomhed på. Og det er klart, at man kan miste orienteringen i alle mulighederne, men en ting er klart, det handler stadig om kunderne.

Hvordan finder kunden dig?

I detailhandlen har man i årevis været dygtige til at prøve at forstå, hvordan kunden agerer inde i en butik og hvorfor. De ved, hvornår de skal lokke os med varer til impulskøb, og hvornår vores basis eller dagligvarer blot skal være let tilgængelige. Er man interesseret i at lokke flere kunder ned i butikken, så bliv klogere på detail markedsføring, og dermed hvordan du kan få flest mulige kunder ind ad døren, hvad enten det er i din fysiske butik eller på internettet.

retail marketing

Retail marketing handler om kundens rejse

Når så først de er trådt ind i løvens hule, er det så op til kundeoplevelsen at bære salget, og eventuelle fremtidige salg hjem. Her er det afgørende, at oplevelsen spiller på alle tangenter. Sæt dig selv i kundens sted og bevæg dig rundt i butikken. Hvordan bliver du mødt ved indgangen? Er varerne til at finde og se priser på? Og er der en flaskehals ved kasselinjen som kunne optimeres? Alle disse ting er vigtige at være nysgerrig på som butiksejer, samtidig med at det er rigtig værdifuld viden at spørge kunderne også.

I detailhandlen analyserer de flere steder for at finde måder at optimere deres forretning. Det er placering, både af produkt og selve butikken. Produkt det vil sige kvaliteten af produkterne, og de forskellige typer af produkter. For eksempel vil man ofte opleve, at en butik har en vare i flere prisklasser, den appellerer til forskellige budgetter, og dermed forskelige kunder, og kundebehov.

Noget, der er særligt vigtigt for retail marketing, er, at vi får en god oplevelse, og derfor støtter butikken er personalet. Alle kunder kan huske ubehøvlet eller uinteresseret personale, og de kan også huske, i hvilke butikker disse arbejder. Derfor går mange butikker op i at have fokus på at deres personale er hjælpsomme, imødekommende og gæstfrie på en sådan måde, at du føler dig velkommen i butikken.

Personalet er også dem, som har den mest direkte kontakt til kunderne, derfor har de også en mulighed for at fremhæve nogle varer frem for andre, eller hjælpe kunden til at gøre et ekstra køb. Det kræver dog, at man har tillid til person som hjælper en, og er dermed igen noget, der fører tilbage til et godt personale, der imødeser kundens behov.

Har man styr på kundens rejse i butikken og har optimeret hvert et lille led i deres oplevelse af jeres butik, så bliver retail marketing, annoncering, PR, og markedsføring glasuren på toppen.

Det er den lokkende duft af kanelsnegle, der fører dig hen til bageren så at sige. Man når du så er der, skal bagværket også være godt, ellers virker det ikke rigtig.