Du har brug for en god søvn hver nat


Det er vigtigt at du får en god, dyb og lang nattesøvn, da det er her at du lader dine batterier op efter en lang arbejdsdag. Det er både hovedet og kroppen der får hvile imens du sover. Nogen mennesker har nemmere ved at falde i søvn i forhold til andre. Dette er også gældende i forhold til at få en god nattesøvn. Folk, der har problemer med at sove, kan bruge lang tid på at vende og dreje sig i sengen. Det resulterer i, at de først falder til ro langt ud på natten, og dermed ikke får den optimale søvn. Hvordan kan søvnmønsteret optimeres, så du får en bedre nattesøvn?

Få et godt sovemiljø

Det er forfærdeligt at vågne flere gange om natten og ikke kunne falde i søvn igen. Der findes heldigvis forskellige tips du kan afprøve for at få et bedre sovemønster. Det er vigtigt at du har en god seng at sove i, da kroppen skal kunne hvile imens du sover. Hvis du ligger dårligt i din seng eller din madras enten er for blød eller hård til din krop, så vil du automatisk vende dig mange gange om natten, hvilket kan være forstyrrende for nattesøvnen. Sovemiljøet har en større betydning for din søvn end du lige tror. Det er også en god ide at du sørger for at rummet er mørkt og køligt når du skal sove. Undersøgelser har vist at et køligt soveværelse er med til, at mange har lettere ved at falde i den dybe søvn.

sove

Få god søvn gennem et fast sovemønster

Du bør planlægge hvad tid du går i seng hver dag. Det anbefales at voksne mennesker får mellem 7-8 timers søvn hver nat. Der er mange som bliver opslugt af en god film om aftenen, hvilket gør, at klokken pludselig bliver mange før de kommer i seng. Prøv at gøre det til en vane at slukke fjernsynet på et bestemt tidspunkt, så du gør det til en vane at gå i seng på et bestemt tidspunkt. Nogen mennesker har behov for at gå i seng en hel time før de oprindeligt skal sove, fordi deres krop har brug for at slappe af samtidig med, at hovedet skal tømmes for alverdens tanker.

Drop koffeinholdige drikke og lad husdyr blive udenfor soveværelset

Koffeinholdige drikke som f.eks. kaffe eller sodavand bør du holde igen med om aftenen, da dette kan være forstyrrende for dit blodtryk og modvirke god søvn. Kaffe er f.eks. med til at opkvikke folk, hvilket ikke er den effekt der ønskes, når man snart skal i seng. Hvis der er dyr i hjemmet, bør du også lade dem sove et andet sted end i dit soveværelse. Dyr er deres egne og du kan aldrig styre hvornår de hopper op og ned fra sengen. Dette kan også være et forstyrrende element for din søvnrytme.

Hvad virker for dig?

Der er mange gode råd at kaste sig i krig med hvis du har søvnproblemer. Det er individuelt hvilket råd der hjælper på den enkelte dansker. Du bør afprøve de fleste råd for at blive klogere på, om nogle af rådene er gavnlige for dig. Hvis intet har effekt, så bør du kontakte din læge og få en samtale omkring hvad du så skal prøve.